KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Jak nie być agresorem

W zeszłym tygodniu rozmawiałam z koleżanką, która wracała z jakiegoś kursu samoobrony dla kobiet, który okazał się być nie tym, czego się spodziewała. Czuła się oszukana, gdyż podstawowym przesłaniem kursu okazało się zdanie: jak nie dać się zgwałcić?

„A może ktoś wreszcie zrobi kurs dla facetów: jak nie gwałcić?” - złościła się koleżanka.

 

Dlatego chciałabym zacząć zmagania z agresją od przyjrzenia się sobie. Zamiast pytać: jak nie stać się ofiarą agresji, chciałabym sie zastanowić, jak nie być sprawcą agresji.

Na początek proponuję Ci małe ćwiczenie:

Przypomnij sobie sytuację z niedalekiej przeszłości, gdy czułaś/eś się pokrzywdzony czyjąś agresją (fizyczną lub werbalną)
Po czym poznałaś/eś, że ktoś był agresywny? Co robił? Co mówił? Jaką przyjmował postawę?
Co wtedy czułaś/eś?
A teraz przypomnij sobie sytuację, gdy to Ty okazałaś/eś agresję.
Skąd wiesz, że to była agresja? Jak się zachowywałaś/eś? Co mówiłaś/eś?
Co działo się wtedy w Twoich emocjach?
Jakie są Twoje schematy reagowania agresją?

Warto odróżnić agresję od agresywności. Akt agresji może być czymś pojedynczym i rzadkim, pojawiającym się w chwilach olbrzymiego napięcia emocjonalnego, a może być charakterystycznym wzorcem funkcjonowania danej osoby. Wtedy mamy do czynienia z agresywnością. W osób agresywnych zachowania takie pojawiają się często, są intensywne, przy niewielkich bodźcach i w różnorodnych sytuacjach. Charakterystyczny jest dla nich niski poziom kontroli zachowania oraz postawa wrogości wobec ludzi.

Co wskazuje, że mamy do czynienia z agresorem?

Prześmiewcza, złośliwa postawa wobec słabszych
Wysoka potrzeba dominacji wobec innych przez używanie gróźb i siły
Impusywność, szybkie wpadania w gniew
Brak umiejętności radzenia sobie z trudnościami
Trudność w dostosowaniu się do ogónie przyjętych reguł
Nastawienie na "nie"
Niskie poczucie wstydu i winy
Ukrywanie niskiej samooceny poprzez okazywanie nadmiernej pewności siebie i dominację.

Niezależnie od tego, czy odnalazłaś/eś w sobie cechy agresora, czy zupełnie ich w Tobie nie ma, chciałabym Ci zaproponować kilka elementów wzmacniania siebie na tyle, by agresja nie była Ci juz potrzebna.

 

1. Daj sobie prawo do złości i gniewu, zaakceptuj te emocje.

2. Potraktuj złość jako informację o tym, czego potrzebujesz. Co mówi Ci Twoja złość? Jaka Twoja potrzeba została zablokowana?

3. Poinformuj rozmówcę o tym, co czujesz i czego potrzebujesz. Zastanów się, jak możesz zaspokoić swoja potrzebę. Używaj komunikatu JA, tzn. mów o sobie, nie o innych. Jesteś ekspertem od siebie; a tego, co myślą, czują i czego potrzebują inni możesz się tylko domyślać (słusznie bądź nie).

4. Naucz się wyznaczać i trzymać granice. O tym możesz poczytać w jednym z wcześniejszych artykułów.

5. Zastanów się, jak możesz rozładować frustrację. Być może będzie to długi spacer, trening sportowy lub pachnąca kąpiel albo dobra komedia.

6. Uruchom empatię. Jak ją ćwiczyć - zapraszam do wcześniejszych artykułów.

7. Wyobraź sobie tę sytuację, jakby to był film, który oglądasz. Znajdź komfortowy dla Ciebie dystans i przyjrzyj się sobie i swojemu rozmówcy. Jakie będą konsekwencje Twoich zachowań? Co chciał/a/byś zrobić inaczej? Jak możesz to zrobić?

8. Ćwicz asertywną komunikację.

Wykonująć regularne ćwiczenia, obserwuj siebie na co dzień. Jak zmienia się Twoje reagowanie? Jak się z tym czujesz? Chciał/a/byś sobie za to podziekować?

Kolejny artykuł chciałabym poświęcić właśnie ćwiczeniu asertywności i skutecznej komunikacji. Zapraszam za tydzień!

12.03.2018, autorka tekstu: Justyna Bułdys